Procesoptimering med Lean – din genvej til en bedre bundlinje

Mister du penge på dårlige aftaler og rutiner?

Det kan være svært at overskue. Men måske har du allerede mistanke om, at du taber penge på alt for dyre serviceaftaler og ineffektive arbejdsgange? Du har bare ikke ressourcerne til at gøre noget ved det … Nu kan du få hjælp til at styrke din bundlinje med procesoptimering med Lean.

Så mange tusinde kroner sparede en kunde på en gennemgang af virksomhedens telefoni

Spar mange penge med procesoptimering med Lean

En nærmere gennemgang af dine serviceaftaler, telefonabonnementer eller forsikringer vil som regel hurtigt tjene sig hjem. Uanset om din virksomhed er stor eller lille.

Your Missing Link har udviklet en unik procesoptimeringsmetode, hvor jeg i tæt dialog med dig og dit team systematisk gennemgår dine leverandøraftaler og sikrer, at du fremover får de løsninger, der matcher lige netop dit firmas behov bedst.

Og at pris og kvalitet hænger sammen.

Optimer rutiner og arbejdsgange

Med procesoptimering med Lean ligger en stor del af de sparede ressourcer netop i at optimere nogle af arbejdsgangene i organisationen.

Ofte kan det være lettere for os, der kommer udefra, at få øje på mulighederne for optimering, da vi ikke kender baggrunden for rutinerne og derfor kan spørge åbent ind til dem.

Det giver mulighed for i fællesskab at afdække, om der findes en bedre måde.

Your Missing Link tilbyder korrekturlæsning og oversættelse

Kontakt mig på

+45 30 63 84 89

eller info@yml.dk

Når du kontakter Your Missing Link, får du hurtigt svar. Ofte kan jeg tage selv store opgaver ind med kort varsel.

Overlad den vanskelige dialog til Your Missing Link

Med Your Missing Link som samarbejdspartner får du disse fordele:

  • Du slipper for den vanskelige dialog med leverandører om fx ændrede betalingsbetingelser
  • Du kan bede mig forklare dine medarbejdere baggrunden for ændrede rutiner
  • Du kan overlade dialogen med fx bank, forsikringsselskab, SKAT og andre myndigheder til mig
  • Du kan bede mig forhandle eller genforhandle leverandøraftaler med bedre vilkår for dig
  • Du kan lade mig tale med dine kunder, fx ved indførelse af nyt faktureringssystem.

Ofte er det lettere for mig, der ikke er ansat i virksomheden, at etablere en god dialog med diverse interessegrupper.

Det åbner mange døre og dæmper potentielle konflikter, at jeg ikke har en personlig interesse i resultatet, men har rollen som en neutral konsulent, der skal finde gode løsninger og sikre et godt samarbejde med alle parter.

Spar mange penge med procesoptimering med Your Missing Link

Har du mistanke om, at du betaler for meget?

Du ved ikke, hvad du ikke ved, men måske har du en mistanke om, at du betaler overpris for aftaler eller har andre omkostninger, du kan minimere.

Se fx her, hvordan jeg hjalp en mellemstor virksomhed med at få refunderet kr. 400.000, som et stort telefonselskab ved en fejl havde opkrævet for meget.

Hvor mange aftaler betaler du overpris for? Og opdager du det?

Ring for en uforpligtende snak på 30 63 84 89.

Vi fik tilbagebetalt ca. 400.000 kr.

Henny opdagede ved en gennemgang af fakturaer sammenholdt med kontrakter, at vi over en 3-årig periode havde betalt ca. 400.000 kroner for meget for telefoni og bredbånd, idet abonnementer, som i henhold til kontrakten skulle være gratis, var oprettet forkert i leverandørens system.

Samtidig var vi systematisk blevet opkrævet for bredbånd, som aldrig fysisk var blevet etableret hos medarbejderne. Leverandøren indrømmede fejlen og tilbagebetalte beløbet.

Derudover har Henny hjulpet os med at opnå bedre betalingsvilkår hos vores leverandører. Udover et markant fald i renter og rykkergebyrer har den forlængede betalingsfrist medvirket til at forbedre vores omdømme hos leverandørerne, hvilket er i tråd med Atlas Copcos politik om at have gode relationer til alle samarbejdspartnere.

Vi ønskede samtidig et analytisk blik på diverse processer i organisationens leverandørhåndtering, og i tæt samarbejde med bl.a. vores Shared Service Center sikrede Henny, at en række rutiner blev optimeret, eksempelvis i forbindelse med kodning og godkendelse af fakturaer.

Også på debitorsiden har vi brugt Henny til at hjælpe os med nye formularer og moderniserede arbejdsgange, til gavn for både kunder og medarbejdere.

Jesper Jensen

Servicechef og Landekoordinator, Atlas Copco Kompressorteknik A/S

Procesoptimering med Lean, Kaizen, Six Sigma …?

Der findes et væld af begreber og metoder inden for procesoptimering. Jeg vælger at kalde det almindelig sund fornuft og god forretningsstrategi at lave løbende forbedringer.

Korrekt, det kræver en stor indsats at få succes med procesoptimering. Det gøres ikke over en nat. Ofte er en modningsproces nødvendig, mens mindre ændringer som regel kan gennemføres hurtigt – så let som at høste modne, lavthængende frugter.

Lad os sammen identificere nogle områder, som vi nemt kan optimere. Så får du og dit team hurtigt nogle succesoplevelser, som samtidig ses på bundlinjen og glæder din direktion og bestyrelse. Derefter tager vi fat på de mere krævende opgaver.

Procesoptimering | Pluk de lavthængende frugter sammen med Your Missing Link

Områder, hvor du kan spare penge med procesoptimering

Ved en procesoptimering med Lean kan jeg gennemgå dine eksisterende leverandøraftaler.

I tæt dialog med dig og dine nøglemedarbejdere peger jeg på den løsning, der er bedst og billigst i tid og penge.

Eksemplerne herunder er blot et udpluk. Du har måske andre aftaler, der kunne trænge til et serviceeftersyn?

Ring gerne på 30 63 84 89 for en drøftelse af, hvad der kan betale sig for dig.

Eksempler på leverandøraftaler, der ofte kan optimeres

Bilpark

Hvis firmaet har mange kørende medarbejdere, er det en fordel at have ensartede retningslinjer for modeller, udstyr, brændstofkort og hvad dine medarbejdere kan købe på brændstofkortet.

Hvordan ser det ud hos dig? Er reglerne formuleret tydeligt – og efterleves de?

Telefoni

Telefoni er et af de steder, der kan være rigtig mange penge at spare ved en grundig gennemgang.

I mellemstore og store virksomheder med mange medarbejdere kan det være svært at bevare overblikket over, om firmaet har de rigtige abonnementer, og om teleselskabet rent faktisk fakturerer i henhold til indgåede aftaler. Her har jeg ved hjælp af procesoptimering med Lean hjulpet en kunde med dels at få tilbagebetalt kr. 400.000, dels at spare penge fremadrettet.

Der kan også være tale om, at medarbejdere ikke selv betaler for de konkurrencer, de deltager i, eller donationer ved landsindsamlinger.

Hvordan er situationen hos dig? Mister du også penge her?

Bredbånd

Firmabetalt bredbånd er meget udbredt, og ligesom med telefoni er det værd at holde øje med, om der er overensstemmelse mellem det leverede og det fakturerede.

Det enkelte beløb ser måske ikke ud af meget, men når man ganger det op med antal måneder og medarbejdere, bliver det hurtigt til betydelige summer.

Trænger dine bredbåndsaftaler til at blive sat under lup?

Annoncer

Mange virksomheder er blinde for, om de annoncekroner, de giver ud, nu også er givet godt ud.

Ofte ser man, at annoncer fornys pr. automatik, fordi “det plejer vi jo”, og ingen stiller spørgsmålstegn ved, om det er det rette medie og den rette målgruppe og om annoncekronerne har den ønskede effekt. Her kan stort set alle virksomheder spare mange penge ved hjælp af procesoptimering med Lean.

Har du 100% styr på dine annonceudgifter?

Husleje

Det er helt normalt, at der i huslejekontrakter for erhvervslejemål er indbygget en årlig procentvis lejestigning.

Mange virksomheder kunne med fordel afsøge markedet for alternativer eller undersøge, hvad kvadratmeterprisen for tilsvarende lejemål er i nabolaget og på baggrund af denne research tage en genforhandling med udlejer.

Hvornår har du sidst kigget din huslejekontrakt efter i sømmene?

Rengøring

Rengøring er et af de områder, hvor mange firmaer har oplevet, at kvaliteten lader noget tilbage at ønske sammenlignet med den pris, man betaler for ydelsen.

Samtidig er ikke alle opmærksomme på at få justeret leveringsomfanget, når der sker ændringer i eksempelvis lejemålet. Her ligger et oplagt potentiale for procesoptimering med Lean.

Er du tilfreds med din mængde af nullermænd kontra det, du betaler for at få dem fjernet?

Forsikringer

Hvis ikke alle virksomhedens forsikringer allerede er samlet ét sted, kan der være penge at spare ved at bede 3-5 selskaber komme med et bud på den samlede forsikringsportefølje, da det kan udløse fordelagtige rabatter. Du kan undgå økonomisk spild ved hjælp af procesoptimering med Lean.

Selv hvis forsikringerne allerede er samlet i ét selskab, bør man med nogle års mellemrum gennemgå forsikringsbehovet.

Hvornår har du sidst haft møde med dit forsikringsselskab og fået justeret vilkårene til dit firmas nuværende situation?

Kaffe- og sodavandsautomater

Med kaffe- og sodavandsautomater o.lign. er det en god idé jævnligt at tage et pristjek hos konkurrerende leverandører og se, om det kan svare sig at skifte leverandør og udstyr.

Hvor længe har du kørt med din nuværende aftale? Hvornår tjekkede du sidst, om der er kommet bedre alternativer på markedet?

Kopimaskiner og printere

Med kopimaskiner og printere har man ofte hørt, at større virksomheder og offentlige institutioner er blevet taget grundigt ved næsen med dyre leasingaftaler, som er vanskelige at komme ud af igen.

Det er et område, hvor man skal se sig rigtig godt for, og hvor der skal laves grundig research, før man træffer beslutning om investering kontra leasing.

Trænger dine aftaler til at blive sat under lup?

Abonnementer på aviser og tidsskrifter

I større virksomheder kan det forekomme, at visse medarbejdere får betalt deres tidsskrifts- og avisabonnementer, uden at der er en reel faglig og saglig begrundelse herfor.

Ofte er det et levn fra gamle tider, hvor der ikke er sket justeringer i takt med tidernes skiften.

Har du overblikket over, hvilke medarbejdere der har fri avis og bør have det?

Skal vi tage en snak?

Kan du genkende nogle af disse udfordringer? Så ring til mig på 30 63 84 89 for en snak om, hvordan du kan spare tid og penge.

Har du brug for mit syn på et specifikt emne, får du lige nu en halv times gratis rådgivning. Værdi DKK 525.

Som opfølgning modtager du mit nyhedsbrev med gode råd og inspiration til fx procesoptimering. Du kan altid afmelde det.

Du kan naturligvis også sende mig en mail med spørgsmål.

PS: Jeg elsker kaffe, så inviter mig gerne til et kaffemøde, hvor vi i ro og mag kan drøfte jeres behov.

Trænger dine processer til et kritisk blik?

  • Tænker du, at din bundlinje ville have godt af friske øjne på nogle arbejdsrutiner for at få et bedre arbejdsflow?
  • Ved du, at du betaler for serviceydelser, du reelt ikke har behov for – men du har ikke tid til at gøre noget ved det?
  • Kunne du opnå bedre priser hos andre leverandører, hvis du havde ressourcerne til at undersøge markedet?

For hver dag du fortsætter med at lade pengene “fosse ud af statskassen”, går der penge fra andre aktiviteter i din virksomhed, som kunne skabe merværdi og vækst.

Samtidig kan du ikke holde fuldt fokus på din kerneforretning, fordi din dårlige samvittighed over ikke at passe optimalt på din virksomhed og levevej tager unødig meget opmærksomhed.

Er du klar til at vende udviklingen? Ring til mig på 30 63 84 89 eller send mig en mail på info@yml.dk.

Få gladere medarbejdere med procesoptimering - fjern overflødige rutiner

Få gladere medarbejdere – fjern overflødige rutiner

Der er ikke noget som tunge og gammeldags arbejdsgange, der kan dræne dine medarbejdere for energi!

Men det kan være noget af en gordisk knude at ændre indgroede vaner. Ofte kræver det en hjælpende hånd udefra. Fra en, der kigger på processerne uden personlige interesser. Som kan stille “dumme” spørgsmål og afdække mulige løsninger til at fjerne overflødige rutiner, der koster dyrt.

Alt sammen naturligvis i tæt samarbejde med nøglepersoner i din organisation.

Få hjælp til procesoptimering med Lean og forvent:

  • At jeg ikke slutter opgaven, før de nye processer er en succes
  • At jeg hjælper med at implementere de nye arbejdsgange
  • At jeg klæder dine medarbejdere på efter optimeringen
  • At jeg forklarer de nye procedurer overfor dine leverandører, kunder, medarbejdere m.fl.

På denne måde sikrer vi, at alle led bakker op om de nye processer.

Og at dine medarbejdere – OG din bundlinje – smiler en hel del bredere.

Har du spørgsmål? Så ring mig op på 30 63 84 89.

Skal Your Missing Link hjælpe dig med procesoptimering med Lean?

JA TAK!

Send mig gerne hæftet

"5 sprogfejl du for alt i verden aldrig må begå (hvis du gerne vil tages alvorligt)"

- og andre spændende nyheder

Tak for din tilmelding